Promocja polskiego mięsa drobiowego wśród Ambasadorów!
Szefowie placówek dyplomatycznych akredytowanych w Polsce ważnych dla eksportu polskiego mięsa oraz przedstawiciele przemysłu mięsnego – w sumie 70 gości wzięło udział w wydarzeniu „Polskie Mięso – Ambrozja Smaku 2017”, którego organizatorem był Związek Polskie Mięso, a nad którym patronat honorowy objęli Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz prezes Agencji Rynku Rolnego. Wydarzenie odbyło się 18 maja 2017 r.
To było już czwarte tego typu spotkanie z dyplomatami akredytowanymi w Polsce. Tegoroczna „Ambrozja Smaku” odbyła się w Pałacu w Małej Wsi. Tematem przewodnim spotkania było zaprezentowanie potencjału produkcyjnego polskiego drobiarstwa oraz zapoznanie szefów zagranicznych placówek dyplomatycznych w Polsce z tradycyjnymi specjałami mięsa drobiowego.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele zarówno z państw Unii Europejskiej, jaki i krajów trzecich.
W tym roku podczas „Ambrozji Smaku” promowano mięso drobiowe. Polska obecnie jest w Unii Europejskiej potęgą w zakresie produkcji i eksportu tego rodzaju mięsa. Firmy z tej branży rozwijają się intensywnie, a sława polskiego mięsa drobiowego wykracza już daleko poza rynki unijne.
– Z poprzednich edycji „Ambrozji Smaku” wiemy, że bardzo ważne jest by do takich spotkań dochodziło – powiedział Witold Choiński, prezes zarządu Związku Polskie Mięso. – Podczas nich dyplomaci oraz przedstawiciele branży mięsnej mogą się poznać bliżej. Dyplomaci mogą dowiedzieć się z pierwszej ręki o walorach polskiego drobiu, a prezesi zakładów mięsnych mogą poznać warunki biznesowe i organizację rynku w danym kraju. W rezultacie wzajemna wymiana informacji przekłada się na bliższą współpracę w przyszłości – dodał prezes Choiński.
Jak podkreślił prezes Związku Polskie Mięso w tym roku wybór mięsa drobiowego na promocję wśród dyplomatów nie był przypadkowy. Komisja Europejska prognozuje, że w tym roku produkcja drobiu w Polsce wzrośnie o 17 proc., a brojlerów kurzych – o 19,2 proc. Według Głównego Urzędu Statystycznego w 2016 roku najwięcej artykułów rolno-spożywczych Polska sprzedała do Niemiec (22,6% wartości). Jednym z głównych produktów było mięso drobiowe (8% w całości eksportu do Niemiec). Z kolei w całym wolumenie eksportu do Wielkiej Brytanii mięso drobiowe stanowiło 11%. To daje Polsce pozycję europejskiego lidera.
– Wybór drobiu na promowanie jest naturalną konsekwencją trendów na rynku. Trzeba robić wszystko by utrzymać ten trend i by nasze firmy jeszcze mocniej wpisały się w rynek drobiu w UE oraz na świecie – powiedział Choiński.
Spotkanie z dyplomatami rozpoczęło się od uroczystego obiadu, który został przygotowany przez mistrza kulinarnego Marcina Budynka. W menu były dania z kaczki (tatar z piersi kaczki oraz rosół z kaczki z pierożkami z mięsa drobiowego), kurczaka (roladka z kurczaka kukurydzianego), gęsi (długo pieczona gęś w chrupiącej panierce).
Po nim dyplomaci wysłuchali wykładu na temat potencjału ekonomicznego produkcji drobiu w Polsce. Prelekcję wygłosił prof. Andrzej Kowalski z Instytutu Ekonomiki, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowego Instytutu Badawczego.
Wielką atrakcją każdej edycji „Ambrozji Smaku” są warsztaty kulinarne dla dyplomatów, które prowadzi mistrz kulinarny Marcin Budynek. Ambasadorowie oraz inni przedstawiciele dyplomatyczni krajów zakładają fartuchy kucharskie i pod okiem mistrza przygotowują potrawy z mięsa drobiowego. Celem warsztatów jest by poprzez kulinarną praktykę zademonstrować im najwyższą jakość polskiego mięsa.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Minister Rolnictwa i Rozwoju wsi oraz prezes Agencji Rynku Rolnego.
Projekt sfinansowano z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.